ジンチョウゲ の山 8 月 2 週
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○自由な題名


○There are those who(感) 英文のみのページ(翻訳用)
There are those who scoff at dreams and call them a waste of time. But dreams are as much a part of you as the beating of your bean. The gift of dreaming, of fantasizing, is precious because it expands one life into countless other lives, like a myriad blossoms on a single branch. Those who cannot dream are to be pitied by those who can. They will never know the magic of slipping through from Realtime into Dreamtime : of seeing through dimension after dimension unknown to our five senses, as though one curtain after another was drawn aside to reveal a passionate world of colours, deeds, achievements and abilities.
All people throughout history have known the importance of dreaming. When their dreams have been recorded we call them myths, or legends, or fairy stories. They are pan of the treasure of our secret world, able to transport us instantly to Valhalla or olympus. They explain to us everything we long to know, and give substance to our instinct that there are worlds beyond our world.
Dreaming, or fantasy, is our only escape from reality until we pass through those great gates which lead to the ultimate dream. And yet there is only a shadow curtain between reality and fantasy. The fantasies of the past are the realities of the present. In l903, H. G. Wells wrote a book entitled The First Men in the Moon, and his contemporaries enjoyed it as a flight of fantasy. But, within the lifetimes of many humans born in 1903, the first men actually walked on the moon. No doubt we will see many other Wellsian fantasies change to reality, and perhaps travel through time as easily as we now travel through space.
Everything we accept as part of our lives was once a fantasy. The mythical or legendary beings could travel in chariots without horses, speak to each other across the universe, make fire obey them, and cure diseases with their magical powers. We have automobiles, aeroplanes, electricity, radio, laser beams, miracle drugs and submarines. Our human ancestor regarded a11 such things as fantasies.
A scientist might deplore the notion that there is any link between science and fantasy, but fantasy always comes first. It is the creature of imagination, and without imagination there would be no science. Every invention is the result of fantasy.

★荒木博之のあげた(感)
 【1】荒木博之のあげたつぎのようなケースは、その典型例であろう。
 ――日本の小学校などでよく見かける光景であるが、先生が生徒に向かって「みなさんわかりましたか」とたずねると、生徒は全員声を揃えて「ハーイ」と答える。【2】この場合、先生の方はかならず全員一致して「ハーイ」と答えることを期待しているし、生徒の方もたとえほんとうにわかっていなくても、全員声を揃えて同調することが先生の期待に答える所以であることを知っているのである。【3】こういった全員一致的雰囲気のなかでただひとり「わかりません」ということがきわめて勇気がいる行為であることは、日本人であればだれしも体験的に知っていることであるだろう。――
 【4】対照的にアメリカの小学校の子どもが、「先生が口を酸っぱくしてくり返しくり返し説明しても、わからなければ金輪際『イエス』とはいわない態度に驚きかつ感銘を受けたことがあった」、と荒木は報告している。
 【5】日本人に顕著な集団への同調行動は、何も小学生に限ったことではない。きだ・みのるも、小さな村落(部落)での参加観察に基づいて、同様の事実を見出している。ある村人は、彼に向かってこう述べている。
 【6】――そらあ、多数決の方が進歩的かも知れねえが部落会議にゃ向かねえや。……部落会議じゃあ、村議会でもそうだが十中七人賛成なら残りの三人は部落のつき合いのため自分の主張をあきらめて賛成するのが昔からの仕来りよ。【7】どうしても少数派が折れねえときにゃあ、決は採らずに少数派の説得をつづけ、説得に成功してから決を採るので、満場一致になっちもうのよ。――
 要するに、「部落の決議は全会一致で、多数決は恨みを残し部落の運営の円滑を妨げる原因になるので採用されていない。【8】部落で一番嫌われる悪は部落を割ることだ。したがって十中七人も賛成することにはつき合いのため賛成することになる」というのである。【9】こうした「つき合いのための賛成」という態度は、近代主義者の目からすれば、当人の自主性を損ねていることになる。どうして集団のためにそうまでしなければならないのだろうか、と批判的なまなざしを向ける。∵
 【0】しかし、当の村人にしてみれば、「部落は人数が少なく朝に晩に顔を会わしているので鬼っ子を作っては部落の運営がうまく行かなくなる」という現実的な判断が働いているのである。何とか全会一致で決めたいし、かりに自分自身としては反対でも集団の「和」のためには賛成の方に回ったほうがよい、という思惑がある。結果的にそれは、自律性の喪失、地域社会への屈服であるかも知れない。しかしながら、ここで留意すべきことは、皆が、どうすれば「部落の運営がうまく行くか」ということを配慮したうえで「賛成」している、という事実である。その場合の賛同は、単純に集団に同調する行動ではないしまた地域社会による「少数派の圧殺」でもない。(中略)
 このように考えてみると、日本人の集団主義的な傾向についてはその内容を再検討することが不可避となる。日本人に特異だとされる集団主義が、はたして個人の集団・組織への投入や隷属を意味するものなのかどうか、よく吟味することが必要であろう。結論を先取りして言えば、日本人の集団主義は、成員の組織への全面的な帰服を指しているのではなく、他の成員との協調や、集団への自発的なかかわり合いが、結局は自分自身の福利をもたらすことを知ったうえで、組織的活動にコミットする傾向をいうのである。普通「集団主義」という語は、「個人主義」の否定的対立項として用いられる。だが日本人の場合、その「集団主義」は、アンチ「個人主義」を意味しないのだから、タームとしては実は不適当なのであり、また既存の語感にたよったまま日本人を集団主義者だと結論づけることは、完全に現実を見誤ることにもなろう。この点に関しては,「集団主義」という用語そのもののセマンティックスをもっと深く分析する必要がある。

(濱口恵俊()・公文俊平()編「日本的集団主義」より。濱口恵俊執筆())